Psychiatr. Pol. 2014; 48(2): 231-243

DOI:

Aline André Rodrigues, Adriana R. Rosa, Maurício Kunz, Bruna Ascoli, Flávio Kapczinski

FREE POLISH FULLTEXT
:
Choroba afektywna dwubiegunowa – etapy przebiegu i neuroprogresja choroby

FREE ENGLISH FULLTEXT:

Bipolar disorder: staging and neuroprogression

Streszczenie
Progresja w chorobie afektywnej dwubiegunowej związana jest z większą liczbą epizodów zaburzeń nastroju oraz hospitalizacji, słabszą odpowiedzią na leczenie oraz silniejszymi zaburzeniami poznawczymi i funkcjonalnymi. Potwierdza to koncepcję wykorzystania modeli etapowego przebiegu w odniesieniu do tej choroby. Ich wartość została już dawno doceniona w przebiegu rożnych schorzeń i chorób nowotworowych. Modele etapowego przebiegu choroby opierają się na tym, że różne interwencje mogą odpowiadać różnym stadiom przebiegu choroby, a także na tym, że lepsze wyniki można uzyskać, jeśli interwencje przeprowadzane są na wcześniejszym etapie choroby. W ten sposób ocena sprawności poznawczej, funkcjonowania i chorób współistniejących może korzystnie wpływać na planowanie leczenia. Określenie etapowości przebiegu choroby może oferować środki służące do udoskonalania metod leczenia, a także, co najważniejsze, do postawienia bardziej precyzyjnej diagnozy. Ponadto modele etapowego przebiegu choroby afektywnej dwubiegunowej mogą ukierunkowywać planowanie leczenia oraz pomagać w informowaniu pacjentów oraz członków ich rodzin, jakich rokowań można oczekiwać. Niniejsze badanie jest przeglądem klinicznych oraz biologicznych podstaw koncepcji progresji choroby afektywnej dwubiegunowej.

Summary
In bipolar disorder illness progression has been associated with a higher number of mood episodes and hospitalizations, poorer response to treatment, and more severe cognitive and functional impairment. This supports the notion of the use of staging models in this illness. The value of staging models has long been recognized in many medical and malignant conditions. Staging models rely on the fact that different interventions may suit different stages of the disorder, and that better outcomes can be obtained if interventions are implemented earlier in the course of illness. Thus, treatment planning would benefit from the assessment of cognition, functioning and comorbidities. Staging may offer a means to refine treatment options, and most importantly, to establish a more precise diagnosis. Moreover, staging could have utility as course specifier and may guide treatment planning and better information to patients and their family members of what could be expected in terms of prognosis. The present study reviews the clinical and biological basis of the concept of illness progression in bipolar disorder.

Słowa klucze: choroba afektywna dwubiegunowa, modele przebiegu etapowego, neuroprogresja

Key words: bipolar disorder, staging models, neuroprogression

ISSN 0033-2674 (PRINT)

Erih Plus, Cochrane Library