Nieprawidłowości w zakresie mocy absolutnej rytmów Delta i Alfa w płacie czołowym u pacjentów cierpiących na choroby psychosomatyczne

Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, Szkoła Doktorska Nauk Społecznych

Wojewódzki Szpital Zespolony im. L. Rydygiera w Toruniu, Ambulatoryjne Centrum Zdrowia Psychicznego

Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, student kierunku psychologia na Wydziale Filozofii i Nauk Społecznych

Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, Wydział Filozofii i Nauk Społecznych, Instytut Psychologii, Katedra Psychologii Klinicznej i Neuropsychologii

Data nadesłania: 29-08-2023

Data ostatniej rewizji: 04-03-2024

Data akceptacji: 03-04-2024

Data publikacji online: 02-08-2024

Data publikacji: 02-08-2024

Łukasz Bartosz Grabowski

Cel pracy:
Zaburzenia psychosomatyczne to heterogenna grupa jednostek chorobowych przebiegających bez wyjaśnionej przyczyny somatycznej. Z racji złożoności symptomów stanowią one istotny problem medyczno-społeczno-ekonomiczny, a diagnostyka i leczenie chorób wciąż pozostaje dużym wyzwaniem klinicznym. Celem prowadzonych badań była próba znalezienia charakterystycznych wzorców w powierzchniowej aktywności bioelektrycznej mózgu u u osób doświadczających chorób psychosomatycznych. Uzyskane wyniki mogą pomóc w zrozumieniu patomechanizmu zaburzeń oraz w opracowaniu obiektywnych metod diagnozy i różnicowania dysfunkcji czynnościowych.

Badania przeprowadzono na grupie 49 osób: 30 pacjentów z SSD oraz 19 osobach z grupy kontrolnej. U osób badanych wykonywano rejestrację spoczynkowego sygnału EEG w dwóch warunkach eksperymentalnych (oczy otwarte, oczy zamknięte). Zarejestrowane sygnały poddano analizie ilościowej EEG (QEEG), a następnie przeanalizowano statystycznie.

Analiza sygnałów EEG wykazała istnienie różnic statystycznych między badanymi grupami w zakresie mocy absolutnej w paśmie Alpha (8-12 Hz) w okolicach czołowych (elektrody F3, Fz, F4) w warunku oczu otwartych oraz w paśmie Delta (1-4 Hz) (prawej okolicy czołowej, elektroda F4 w warunku oczu zamkniętych . Nie zaobserwowano podobnych zmian ani w paśmie Beta (12-25 Hz) ani High Beta (25-30 Hz).

Wykryte nieprawidłowości w powierzchniowej aktywności bioelektrycznej mózgu mogą świadczyć o występowaniu potencjalnych zaburzeń w recepcji i interpretacji doznań trzewnych przez pacjentów z chorobami psychosomatycznymi. Brak różnic w wysokich częstotliwościach może być pomocny w diagnostyce różnicowej między tymi chorobami a innymi zaburzeniami lękowymi, gdzie symptomy psychosomatyczne są obserwowane. Uzyskane wyniki mogą również być przydatne przy planowaniu protokołów z użyciem różnych metod neuroterapeutycznych.