Czy sztuczna inteligencja (robot PARO) może być przydatna w terapii dzieci hospitalizowanych w ostrym oddziale psychiatrycznym? Badanie pilotażowe
Więcej
Ukryj
1
Mazowieckie Centrum Neuropsychiatrii Sp. z o.o., Szpital w Józefowie, Oddział Psychiatryczny Dla Dzieci
2
Mazowieckie Centrum Neuropsychiatrii Sp. z o.o., Szpital w Józefowie, Psychiatryczny Rehabilitacyjny Oddział Dzienny Wieku Rozwojowego w Józefowie
3
Ośrodek Analiz Statystycznych, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
4
Katedra Neuropsychologii Klinicznej, Collegium Medicum w Bydgoszczy, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, Szpital Uniwersytecki nr 1 im. dr. A. Jurasza
Data nadesłania: 09-11-2023
Data ostatniej rewizji: 23-04-2024
Data akceptacji: 27-04-2024
Data publikacji online: 02-11-2024
Data publikacji: 02-11-2024
Autor do korespondencji
Agnieszka Kałwa
Mazowieckie Centrum Neuropsychiatrii Sp. z o.o., szpital w Józefowie, Oddział Psychiatryczny Dla Dzieci, ul. 3 Maja 127, 05-420 Józefów
SŁOWA KLUCZOWE
DZIEDZINY
STRESZCZENIE
Cel pracy:
Celem badania była ocena zmian, jakie zachodzą w sferze behawioralnej i emocjonalnej u dzieci hospitalizowanych psychiatrycznie z powodu zagrożenia życia i zdrowia, z poważnymi tendencjami autoagresywnymi, po terapii z zastosowaniem interakcji z terapeutycznym robotem PARO.
Metoda:
Badanie ma charakter pilotażowy i obserwacyjny. Zostało przeprowadzone w trakcie trzech tygodni. Objęto nim pacjentów przyjętych do szpitala psychiatrycznego z powodu zagrożenia życia i zdrowia, których w drodze randomizacji podzielono na grupę eksperymentalną (pracującą z robotem PARO) i kontrolną (pracującą z pluszową zabawką). Zastosowane metody były związane zarówno z obserwacją zewnętrzną jak i samo opisem dzieci.
Wyniki:
Wyniki sugerują, że interakcja z robotem PARO może wpływać zarówno na wzrost pozytywnych, jak i zmniejszenie negatywnych emocji. Jest to związane również ze zwiększeniem liczby interakcji pomiędzy dziećmi.
Wnioski:
Rezultaty badania zachęcają do dalszych działań w obszarze wprowadzania sztucznej inteligencji jako potencjału możliwości terapeutycznych, z którego mogą korzystać dzieci z zaburzeniami psychicznymi hospitalizowane z powodu zagrożenia życia i zdrowia.