Terapia poznawczo-behawioralna w leczeniu zaburzeń lęku separacyjnego u dzieci – przegląd badań i opis przypadku
Więcej
Ukryj
1
Katedra i Klinika Psychiatrii, Pomorski Uniwersytet Medyczny w Szczecinie
2
Poradnia Poza Schematami w Warszawie
Data nadesłania: 28-07-2022
Data ostatniej rewizji: 31-10-2023
Data akceptacji: 22-11-2023
Data publikacji online: 31-10-2024
Data publikacji: 31-10-2024
Psychiatr Pol 2024;58(5):761-771
SŁOWA KLUCZOWE
DZIEDZINY
STRESZCZENIE
Celem pracy jest dokonanie przeglądu dostępnych w naukowych bazach danych badań dotyczących skuteczności programów terapii poznawczo-behawioralnej (cognitive behavioral therapy, CBT) zaburzeń lęku separacyjnego u dzieci (separation anxiety disorder, SAD). Praca zawiera również prezentację klinicznego opisu terapii 12-letniej dziewczynki z diagnozą lęku przed separacją wg ICD-10. Jako podstawowy protokół wykorzystano najszerzej przebadany i jedyny polskojęzyczny protokół do pracy z dziećmi z zaburzeniami lękowymi, czyli program Zaradny Kot. Jego uniwersalność jest zarówno zaletą, jak i wyzwaniem, gdyż zdarza się, że konieczne staje się dostosowanie protokołu do pracy z konkretnym zaburzeniem lękowym. Z tego powodu autorzy artykułu dokonali przeglądu dostępnych w naukowych bazach danych przykładowych propozycji dostosowania protokołów do pracy z lękiem separacyjnym. Z kolei w opisie przypadku przedstawiono terapię, która prowadzona w oparciu o standardowy program w pewnym momencie przestała przynosić pożądane rezultaty i konieczne stało się zmodyfikowanie protokołu w oparciu o ponowną analizę konceptualizacji problemu wspólnie z superwizorem, co umożliwiło skuteczne osiągnięcie większości założonych celów.