Depresja i nieefektywna prokreacja, czyli psychiatryczne aspekty niepłodności

Studenckie Koło Naukowe, Oddział Kliniczny Psychiatrii Katedry Psychiatrii, Wydział Nauk Medycznych w Zabrzu, Śląski Uniwersytet Medyczny w Katowicach, 42-612 Tarnowskie Góry

Zaznaczeni autorzy mieli równy wkład w przygotowanie tego artykułu

Data nadesłania: 25-03-2024

Data ostatniej rewizji: 06-07-2024

Data akceptacji: 11-07-2024

Data publikacji online: 24-09-2024

Data publikacji: 24-09-2024

Damian Zieliński

Zaburzenia depresyjne stanowią jeden z najczęstszych problemów psychiatrycznych w populacji ogólnej, często dotyczą także osób walczących z niepłodnością. Udowodniono, iż problem ten jest rozpowszechniony w wielu krajach na świecie i dotyczy zarówno kobiet jak i mężczyzn, jednak z większym nasileniem objawów depresyjnych u niepłodnych kobiet. Technologie wspomaganego rozrodu, takie jak zapłodnienie in vitro, są kluczową metodą w leczeniu niepłodności, ale mogą też zwiększać ryzyko depresji, związanej z nieudaną próbą zapłodnienia. Leki przeciwdepresyjne, szczególnie SSRI powszechnie stosowane w leczeniu objawów depresji, mogą mieć pod wieloma względami negatywny wpływ na płodność, jednak ryzyko niepłodności jest statystycznie mniejsze w przypadku stosowania farmakoterapii, niż w nieleczonej depresji. Wsparcie psychologiczne, w tym psychoterapia, może stanowić istotny element terapii niepłodności, zwiększając szanse na zajście w ciążę, przez łagodzenie stresu, zmniejszenie nasilenia objawów zaburzeń psychicznych, a tymsamym poprawę jakości życia. Poniższe opracowanie ma na celu dostarczenie informacji na temat wzajemnych zależności pomiędzy depresją i niepłodnością, uwypuklenie skali zjawiska współwystępowania objawów depresyjnych i niepłodności oraz przedstawienie kierunków przeciwdziałania temu problemowi.