PL EN
Skuteczność edukacji zdrowotnej w oddziałach psychiatrii sądowej
 
Więcej
Ukryj
1
Górnośląskie Centrum Medyczne im. Leszka Gieca Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach, Oddział Rehabilitacji Psychiatrycznej, Polska
 
2
Katedra Chorób Przewlekłych i Zagrożeń Cywilizacyjnych. Zakład Medycyny i Higieny Pracy. Wydział Zdrowia Publicznego w Bytomiu, Śląski Uniwersytet Medyczny w Katowicach, Polska
 
3
Katedra i Klinika Rehabilitacji Psychiatrycznej, Wydział Nauk Medycznych w Katowicach, Śląski Uniwersytet Medyczny w Katowicach, Polska
 
 
Data nadesłania: 18-02-2024
 
 
Data ostatniej rewizji: 14-06-2024
 
 
Data akceptacji: 25-06-2024
 
 
Data publikacji online: 12-09-2024
 
 
Data publikacji: 12-09-2024
 
 
Autor do korespondencji
Joanna Fojcik   

Górnośląskie Centrum Medyczne im. Leszka Gieca Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach, Oddział Rehabilitacji Psychiatrycznej, Polska
 
 
 
SŁOWA KLUCZOWE
DZIEDZINY
STRESZCZENIE
Cel pracy:
Przedmiotem badania była ocena wartości terapeutycznej autorskiego programu edukacji zdrowotnej opracowanego dla grupy pacjentów oddziałów psychiatrii sądowej prowadzonego w grupie pacjentów długotrwale izolowanych od ich naturalnego środowiska. Celem głównym badania była odpowiedź na pytanie czy edukacja zdrowotna prowadzona w oddziałach psychiatrii sądowej jest skuteczna i jaką przedstawia wartość w procesie leczenia i rehabilitacji pacjentów oddziałów psychiatrii sądowej.

Metoda:
Badanie zostało przeprowadzone w Państwowym Szpitalu dla Nerwowo i Psychicznie Chorych w Rybniku w oddziałach psychiatrii sądowej i trwało od grudnia 2019r do maja 2020r. Podczas badania pacjenci zdobywali wiedzę z zakresu szeroko pojętej edukacji zdrowotnej. Grupę badaną stanowiło 67 mężczyzn w przedziale wiekowym od 22 – 73 lat z rozpoznaniem schizofrenii. Metodę dwukrotnych pomiarów (przed cyklem edukacji zdrowotnej i po jej ukończeniu) zastosowano przy użyciu autorskiego kwestionariusza wiedzy pacjentów z zastosowanego programu edukacyjnego.

Wyniki:
Po realizacji programu edukacji zdrowotnej nastąpiła istotna poprawa stanu wiedzy pacjentów.

Wnioski:
Działania edukacyjne prowadzone wśród pacjentów oddziałów psychiatrii sądowej skutecznie zwiększają poziom ich wiedzy.

eISSN:2391-5854
ISSN:0033-2674
Journals System - logo
Scroll to top