PL EN
Czy istnieje związek między łącznością funkcjonalną w obrębie rozległych sieci stanu spoczynkowego a zaburzeniami nieświadomego uczenia się motorycznego w schizofrenii i chorobie afektywnej dwubiegunowej?
 
Więcej
Ukryj
1
Department of Adult Psychiatry, Jagiellonian University Medical College, Kraków, Poland
 
2
Department of Adult, Child and Adolescent Psychiatry, University Hospital in Cracow, Kraków, Poland
 
3
J. Dietl Specialist Hospital, Kraków, Poland
 
4
Doctoral School in the Social Sciences, Jagiellonian University, Kraków, Poland Centre for Brain Research, Jagiellonian University, Kraków, Poland
 
5
Department of Cognitive Neuroscience and Neuroergonomics, Institute of Applied Psychology, Jagiellonian University, Kraków, Poland
 
6
Jagiellonian University Medical College, Chair of Radiology, Kraków, Poland
 
7
Faculty of Psychology, SWPS University of Social Sciences and Humanities, Katowice, Poland
 
8
Department of Affective Disorders, Jagiellonian University Medical College, Kraków, Poland
 
 
Data nadesłania: 10-08-2024
 
 
Data akceptacji: 19-08-2024
 
 
Data publikacji online: 31-08-2024
 
 
Data publikacji: 31-08-2024
 
 
Autor do korespondencji
Marcin Siwek   

Department of Affective Disorders, Jagiellonian University Medical College, Kraków, Poland
 
 
Psychiatr Pol 2024;58(4):721-734
 
SŁOWA KLUCZOWE
DZIEDZINY
STRESZCZENIE
Cel pracy:
Celem naszego eksploracyjnego badania jest ocena, czy zaburzenia nieświadomego uczenia się motorycznego w schizofrenii (SZ) i w chorobie afektywnej dwubiegunowej (ChaD) są związane z zaburzeniami łączności funkcjonalnej w stanie spoczynku (rs-FC) w obrębie głównych sieci funkcjonalnych ośrodkowego układu nerwowego.

Metoda:
W badaniu uczestniczyło 30 pacjentów z ChAD, 30 z rozpoznaniem SZ i 30 zdrowych ochotników (ZO). Nieświadome uczenie się motoryczne było oceniane przy użyciu zadania z pomiarem seryjnego czasu reakcji (SRTT). Przed treningiem uczestnicy zostali poddani obrazowania funkcjonalnego rezonansu magnetycznego w stanie spoczynku (resting state functional magnetic resonance imaging, rs-fMRI). W badaniu oceniono rs-FC w obrębie sieci istotności (salience network, SAN), sieci aktywności spoczynkowej (default mode network, DMN), sieci czołowo-ciemieniowej (frontoparietal network, FPN), sieci sensoryczno-motorycznej (sensorimotor network, SMN), sieci limbicznej (limbic network) i sieci wzrokowej (visual network, VIN). W pracy analizowano związek między rs-FC powyższych sieci a wskaźnikami nieświadomego uczenia się.

Wyniki:
rs-FC w obrębie SAN, DMN, FPN, SMN, LN i VIN nie wykazywała istotnych związków ze wskaźnikami nieświadomego uczenia się motorycznego. Grupy ChAD, SZ i OZ nie różniły się pod względem rs-FC wewnątrz wymienionych sieci

Wnioski:
Siła rs-FC w obrębie głównych sieci funkcjonalnych, tj. SMN, FPN, VIN, LN, SAN i DMN nie wykazywała związku z miarami ocenianymi w SRTT. Niezależność procesu nieświadomego uczenia się motorycznego od spoczynkowej aktywności powyższych sieci stanowi istotną informację dla zrozumienia neuronalnych podstaw tego procesu oraz rozwoju dalszych badań dotyczących tej dziedziny.

eISSN:2391-5854
ISSN:0033-2674
Journals System - logo
Scroll to top