Związek między anhedonią, rytmami biologicznymi, funkcjonowaniem i nasileniem depresji u pacjentów z chorobą afektywną dwubiegunową.

Uniwersytet Jagielloński Collegium Medicum, Katedra Psychiatrii

Uniwersytet Jagielloński Collegium Medicum, Katedra Psychiatrii, Zakład Zaburzeń Afektywnych

Data nadesłania: 20-12-2023

Data akceptacji: 28-01-2024

Data publikacji online: 15-07-2024

Data publikacji: 15-07-2024

Marcin Siwek

Zakład Zaburzeń Afektywnych, Katedra Psychiatrii UJ CM

Cel pracy:
Celem pracy było zbadanie związku pomiędzy anhedonią, zaburzeniami rytmów biologicznych, funkcjonowaniem i nasileniem depresji u pacjentów z chorobą afektywną dwubiegunową (ChAD).

Do badania włączono 58 pacjentów w wieku 18-65 lat z depresją w przebiegu ChAD. Uczestnicy byli oceniani przy użyciu następujących skal: Skala oceny wymiarów anhedonii (DARS), Skala Przyjemności Snaitha-Hamiltona (SHAPS), Krótki inwentarz objawów depresyjnych – samoopisowy (QIDS-SR), Biological Rhythms Interview of Assessment in Neuropsychiatry (BRIAN), Functioning Assessment Short Test (FAST). Obliczono korelacje pomiędzy zmiennymi. Zbudowano modele regresji liniowej z FAST lub QIDS-SR jako zmienną zależną. Przeprowadzono analizę mediacji.

Zaobserwowano istotne statystycznie korelacje pomiędzy uwzględnionymi zmiennymi. Rozregulowanie rytmów biologicznych i anhedonia były niezależnymi predyktorami poziomu funkcjonowania lub nasilenia depresji. Analiza mediacji wykazała istotną statystycznie mediację związku pomiędzy anhedonią a nasileniem depresji/funkcjonowaniem przez wynik skali BRIAN.

Po raz pierwszy wykazaliśmy interakcje pomiędzy anhedonią, rozregulowaniem rytmów biologicznych a nasileniem depresji/funkcjonowaniem u pacjentów z ChAD. Deficyty w układzie nagrody poprzez zakłócanie rytmu codziennych aktywności i kontaktów społecznych mogą skutkować większymi trudnościami w funkcjonowaniu i większym nasileniem objawów depresyjnych.