ARTICLE
Rodzina wobec schizofrenii - grupa psychoedukacyjna w programie pilotażowym
Więcej
Ukryj
1
Zespół Gabinetów Specjalistycznych Proximed w Krakowie
2
Centrum Psychologiczno – Terapeutyczne Scanmed Multimedis S.A. w Krakowie
3
Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej PSYCHE-med w Krakowie
4
Instytut Psychologii Stosowanej, Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
5
Szpital Specjalistyczny im. dr J. Babińskiego w Krakowie
6
Kliniki Psychiatrii Dorosłych Szpitala Uniwersyteckiego UJ CM w Krakowie
Data nadesłania: 30-10-2014
Data ostatniej rewizji: 17-02-2015
Data akceptacji: 18-02-2015
Data publikacji: 31-12-2015
Autor do korespondencji
Katarzyna Kokodyńska
Centrum Psychologiczno – Terapeutyczne Scanmed Multimedis S.A. w Krakowie, Centrum Psychologiczno – Terapeutyczne Scanmed Multimedis S.A. w Krakowie, ul. Armii Krajowej 5, 30-150 Kraków, Polska
Psychiatr Pol 2015;49(6):1129-1138
SŁOWA KLUCZOWE
DZIEDZINY
STRESZCZENIE
Cel:
Celem artykułu jest prezentacja przebiegu, wyników i wniosków z przeprowadzonego cyklu zajęć psychoedukacyjnych dla rodzin osób chorych na schizofrenię, leczących się w Szpitalu Specjalistycznym im. dr J. Babińskiego w Krakowie. Artykuł prezentuje projekt o charakterze eksploracyjnym, opierający się na jakościowym podejściu badawczym. Prezentowany program psychoedukacyjny mieści się w systemowym podejściu terapeutycznym, wykorzystującym ujęcie narracyjne.
Metoda:
W projekcie wzięło udział 23 osoby z 16 rodzin, które uczestniczyły w 14 spotkaniach psychoedukacyjnych na przestrzeni 4 miesięcy. Zastosowano różnorodne metody edukacyjne: wykłady, studium przypadku, warsztaty interaktywne, psychorysunek, prezentacje multimedialne, symulacje sytuacji kryzysowych, zajęcia w podgrupach.
Wyniki:
Po zakończeniu cyklu spotkań u uczestników nie stwierdzono wyraźnego wzrostu poziomu wiedzy teoretycznej o schizofrenii, odnotowano natomiast spadek subiektywnie odczuwanego poczucia obciążenia chorobą w rodzinie. Mimo że wstępnie jedynie 11% uczestników oczekiwało od grupy wsparcia emocjonalnego, przez 60% badanych wsparcie zostało uznane za najważniejszą korzyść wyniesioną z programu.
Wnioski:
Zastosowanie w programie systemowego podejścia narracyjnego spotkało się z pozytywnym przyjęciem i dobrą oceną przez rodziny pacjentów chorujących na schizofrenię. Wydaje się być efektywną alternatywną dla „tradycyjnej” psychoedukacji. Wykorzystanie skutecznych narzędzi szkoleniowych połączone z jednoczesnym zostawieniem dużej przestrzeni do wymiany myśli i doświadczeń sprawdziło się jako dobra forma pomocy rodzinie w kryzysie.