ARTICLE
Specyfika uczenia się materiału słownego, wzrokowo-przestrzennego oraz proceduralnego w wariancie Richardsona postępującego porażenia ponadjądrowego w porównaniu z chorobą Parkinsona
Więcej
Ukryj
1
Oddział Neurologii Szpitala Specjalistycznego św. Wojciecha w Gdańsku
2
Zakład Pielęgniarstwa Neurologiczno-Psychiatrycznego GUM
3
Katedra i Klinika Rehabilitacji GUM
Data nadesłania: 11-08-2015
Data ostatniej rewizji: 23-01-2016
Data akceptacji: 22-04-2016
Data publikacji online: 29-08-2017
Data publikacji: 29-08-2017
Autor do korespondencji
Emilia J. Sitek
Gdański Uniwersytet Medyczny, Zakład Pielęgniastwa Neurologiczno-Psychiatrycznego;
Copernicus Sp. z o.o., Szpital Św. Wojciecha, O. Neurologii, Al. Jana Pawła II 50, 80-462 Gdańsk, Polska
Psychiatr Pol 2017;51(4):647-659
SŁOWA KLUCZOWE
DZIEDZINY
STRESZCZENIE
Cel pracy:
Postępujące porażenie ponadjądrowe (PSP) jest klasyfikowane w ramach spectrum atypowych zespołów parkinsonowskich lub też zwyrodnienia czołowo-skroniowego. Praca miała na celu porównanie profili uczenia się materiału słownego, wzrokowo-przestrzennego oraz uczenia proceduralnego u pacjentów z PSP oraz u osób z chorobą Parkinsona (PD). Ponadto, przeanalizowano związek pomiędzy czynnikami wykonawczymi (inicjowaniem i hamowaniem) oraz wskaźnikami uczenia.
Metoda:
W badaniu uczestniczyły 33 osoby z rozpoznaniem klinicznym wariantu Richardsona PSP (PSP-RS), 39 osób z PD and 29 osób kontrolnych dobranych pod względem wieku i wykształcenia. Zastosowano skalę Mini-Mental State Examination (MMSE), próby fluencji semantycznej i fonemicznej, test uczenia się materiału słownego (AVLT), test uczenia się materiału wzrokowo-przestrzennego DUM, test Tower of Toronto (ToT) and 2 próby uczenia się sekwencji ruchowych. Pacjenci z PSP-RS oraz z PD nie różnili się istotnie pod względem wyników MMSE.
Wyniki:
Pacjenci z PSP-RS uzyskali niższe wyniki w teście DUM niż osoby z PD. Odtwarzanie odroczone w AVLT było natomiast lepsze w PSP-RS niż w PD. Uczenie się sekwencji ruchowych było na podobnym poziomie. Wyniki AVLT były dodatnio skorelowane z wynikami prób fluencji fonemicznej w PSP-RS oraz w PD. Wskaźnik przekroczeń zasad w ToT był ujemnie skorelowany z wynikami DUM w PSP-RS i w PD oraz z wynikami AVLT w PD.
Wnioski:
Globalne funkcjonowanie pamięci jest względnie podobne w PSP-RS oraz w PD. Czynniki wykonawcze (inicjowanie oraz hamowanie) są ściśle związane ze sprawnością pamięci w PSP-RS oraz w PD. Zaburzenia uczenia się materiału wzrokowo-przestrzennego w PSP-RS są prawdopodobnie związane z impulsywnością i trudnością z hamowaniem reakcji zautomatyzowanych.