Skuteczność edukacji medycznej w schizofrenii w zależności od stanu psychicznego pacjenta i rodzaju leczenia
Więcej
Ukryj
1
Górnośląskie Centrum Medyczne im. Leszka Gieca Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach, Oddział Rehabilitacji Psychiatrycznej, Polska
2
Centrum Badań Socjomedycznych, Wydział Stosowanych Nauk Społecznych i Resocjalizacji, Uniwersytet Warszawski, Warszawa, Polska
3
Katedra Chorób Przewlekłych i Zagrożeń Cywilizacyjnych. Zakład Medycyny i Higieny Pracy. Wydział Zdrowia Publicznego w Bytomiu, Śląski Uniwersytet Medyczny w Katowicach, Polska
4
Katedra i Klinika Rehabilitacji Psychiatrycznej w Katowicach, Wydział Nauk Medycznych w Katowicach, Śląski Uniwersytet Medyczny w Katowicach, Polska
Data nadesłania: 18-02-2024
Data ostatniej rewizji: 09-09-2024
Data akceptacji: 10-09-2024
Data publikacji online: 13-01-2025
Data publikacji: 13-01-2025
Autor do korespondencji
Joanna Fojcik
Górnośląskie Centrum Medyczne im. Leszka Gieca Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach, Oddział Rehabilitacji Psychiatrycznej, Polska
SŁOWA KLUCZOWE
DZIEDZINY
STRESZCZENIE
Cel pracy:
Głównym celem badania była odpowiedź na pytanie, czy stan kliniczny pacjenta oraz rodzaj stosowanego leku przeciwpsychotycznego wpływają na możliwości edukacyjne pacjentów hospitalizowanych na oddziałach psychiatrii sądowej uczestniczących w programie edukacji zdrowotnej.
Metoda:
Badanie zostało przeprowadzone w Państwowym Szpitalu dla Psychicznie i Nerwowo Chorych w Rybniku na oddziałach psychiatrii sądowej i trwało od grudnia 2019 roku do maja 2020 roku. W trakcie badania pacjenci zdobywali wiedzę z zakresu edukacji zdrowotnej. Grupę badaną stanowiło 67 mężczyzn w wieku 22-73 lat z rozpoznaniem schizofrenii. Grupę kontrolną stanowiło 40 pacjentów w wieku od 23 do 72 lat z tym samym rozpoznaniem, którzy nie byli edukowani. Zastosowano metodę podwójnego pomiaru (przed i po cyklu edukacji zdrowotnej) z wykorzystaniem skali CGI-S oraz autorskiego kwestionariusza wiedzy pacjentów z zastosowanego programu edukacyjnego.
Wyniki:
Badanie wykazało, że nasilenie objawów choroby psychicznej miało istotny wpływ na możliwości edukacyjne pacjentów. Różnorodność stosowanych leków przeciwpsychotycznych (atypowe i klasyczne) nie wpływała na możliwości edukacyjne pacjentów. Dodatkowo badanie wykazało, iż poziom wykształcenia pacjentów miał istotny wpływ na ich szanse edukacyjne.
Wnioski:
Skuteczność interwencji edukacyjnych zależy od nasilenia objawów u pacjentów z rozpoznaniem schizofrenii, ale nie zależy od rodzaju stosowanej farmakoterapii.